Framtidens lyx
För länge sedan, på till exempel 1800-talet, så var en av de mest exklusiva och lyxigaste varorna socker. Det var endast de översta i samhället som hade tillgång till socker. De som befann sig längre ner i samhället fick aldrig uppleva den lyxen. Nu idag kan nästan vem som helst köpa socker och det är en vanlig vara som konsumeras dagligen.
Det är ett exempel på hur lyx kan förändras med tiden och en anledning till att jag blev intresserad av just ämnet lyx och hur vi människor ser på det ämnet. Syftet med mitt arbete är att jag vill lära mig mer om hur och varför våran syn på lyx förändras i takt med att vårt samhälle förändras.
SYFTE
Syftet med mitt arbete är att undersöka varför och hur människans syn på lyx förändras med tiden. Jag ska dela med mig av den fakta jag hittar om hur vi människor konsumerar lyxprodukter.
FRÅGESTÄLLNING
Min frågeställning är “varför ändras människans syn på lyx?”.
METOD OCH MATERIAL
Jag ska läsa olika undersökningar och söka upp fakta om detta ämne främst på internet. Jag ska samla fakta från Nordiska muséets hemsida, uppsats från Lunds universitet och Stockholm stads hemsida.
Fakta
Lyxbranschen har under de senaste årtiondena förändrats dramatiskt. Antalet konsumenter av lyxprodukter har trefaldigats de senaste 20 åren. Det som i denna tid betraktas som lyxprodukter är det i denna tid ytterst många som kan inneha. År 2019 så drog den globala lyxmarknaden totalt in ca 1300 miljarder sek (lunds gymnasium). Det är ett tecken på att konsumtionen av lyxvaror blir vanligare och vanligare. Men vad är egentligen lyxvaror?
Jo, vad lyx betyder för en enskild individ är olika från person till person. För mig och min familj skulle det vara att äga ett stort hus och fina bilar. För vissa andra är det lyx att bara ha mat på bordet. Lyx är inte en fast materia, det är inte någonting vi kan titta på och säga att just det är lyx. Det kommer alltid bara vara en tanke och en åsikt i huvudet. För de flesta är lyx det de inte har. Ingen kan någonsin få allt. Det finns alltid någonting mer som man vill ha, men som är utom räckhåll.
Även fast lyx betyder olika för alla, finns det givetvis en stereotyp för lyx. Den är den typen av lyx som en stor andel av jordens befolkning strävar efter. Det vill säga att ha ett överflöd av pengar, möjligheten att köpa allt. Vi människor vill ha precis det på grund av viljan att leva så bekvämt som möjligt. Vi vill ha en så stor siffra på bankkontot så att sportbilar och andra dyra produkter inte blir utom räckhåll längre. Drömmen om lyx ser ut så för många, speciellt för generation z (människor födda efter ca 1995).
Ifall vi går tillbaka flera generationer såg lyxbranschen helt annorlunda ut. På till exempel 1800-talet så var lyxprodukter endast riktade till de absolut rikaste i samhället. De var inte tillgängliga för någon annan. Nu under 2000-talet är lyxprodukter mer tillgängliga och riktade till många fler. Stora dyra varumärken har ökat sin produktion och säljer sina varor i en lägre priskategori. Men värdet på varorna är blir då inte lika högt och de anses inte vara lika exklusiva längre. Där hittas ännu ett tecken på hur lyxvaror blir vanligare och deras värde sjunker.
Även fast generation Z är en generation med relativt höga krav så är det faktiskt generation Y (1981-2000) som är den största konsumenten av lyxvaror. Generation Y förväntas stå för ca 50% av lyxkonsumtionen de närmaste åren (fashion network 2018). Efterfrågan av sällsynta och exklusiva produkter är betydligt större hos unga vuxna/vuxna än hos yngre/äldre personer. Några anledningar till varför det är främst unga vuxna/vuxna som konsumerar lyxvaror är för att status är betydelsefullt för många och somliga har en tillräckligt hög inkomst för att ha råd med dyra varor.
Dyra och sällsynta saker imponerar de flesta människor, desto dyrare och mer exklusivt desto mer imponerande. Att gå runt och bära t.ex. dyra märkeskläder är ett synligt tecken på att man har mycket pengar och man vill gärna visa andra och få en slags reaktion tillbaka. Många blir nog imponerade men det skapas såklart inte alltid bara positiva reaktioner. Det kan skapas känslor som till exempel avundsjuka. Även ilska och sorg eftersom alla inte har tillräckligt med pengar för att köpa något så dyrt. Men det spelar inte alltid roll för ägaren av lyxprodukten vilken typ av reaktion de får, bara de får mycket uppmärksamhet. Det är en sak som inte har förändrats med tiden. Redan på till exempel 1700-1800-talet var det viktigt med status och uppmärksamhet. Man ville köpa storslagna och dyra saker för att visa upp för andra. Det var väldigt speciellt på den tiden med lyxprodukter så att om man köpte dem kände man sig väldigt viktig och maktfull.
Lyxvaror var som sagt inte riktade till många människor. Det var endast riktat till ett fåtal människor och samhällsgrupper. Alltså de som satt allra högst upp i samhället. De som satt högst upp i samhället var främst rika adelsmän. Män hade fler privilegier än kvinnor på den tiden, kvinnor skulle vara hemma och jobba och ta hand om familjen medans männen skulle vara ute och arbeta samt försörja familjen. Eftersom män kunde jobba och få lön kunde de då skaffa pengar för att köpa lyxvaror. Alla män kunde dock inte arbeta och få tillräckligt med pengar för lyxvaror och andra kunde inte arbeta alls. Så, lyxvaror var inte riktade till de människorna som inte hade en tillräckligt hög inkomst för att ha råd med lyxprodukter.
Även fast lyxprodukter är riktade till fler människor nuförtiden kommer det ändå alltid finnas många som inte har råd med dessa dyra varor.
Sammanfattningsvis av allting som jag har skrivit i denna uppsats är att lyx har och kommer antagligen att fortsätta förändras med tiden i takt med att vi människor utvecklar vårt sätt att leva. Vi utvecklar vår teknologi och med hjälp av teknologin kan vi skapa stora fabriker som producerar enormt mycket produkter både snabbt och billigt. När det produceras fler produkter kan de även säljas billigare och det finns ett större utbud. Varorna transporteras över hela världen och det finns tillgängligt för många människor. Det är många som konsumerar varorna och det får dem att framstå som mindre exklusiva och inte lika speciella. Desto mer tid som passerar desto mindre exklusiva blir varorna. Varor som var lyxiga förut är kanske vanliga produkter många handlar dagligen. Varje generation har nya krav och nya åsikter om vad som är lyxigt eller inte. De nya generationerna växer upp i en värld där många varor blir mindre och mindre exklusiva. Många unga vuxna idag har råd med lyxvaror, men det hade de inte haft ifall de levde hundra år tidigare. Och anledningen till att det är så är för att människans syn på lyx förändras med tiden.