Konsumtion och identitet är en vardaglig fråga som vi alla har blivit inblandat med. Vi letar efter vår identitet och att hitta vårt äkta själv, därför strävar vi alla efter ett svar. Det upptäcks av marknaden och snabbt kan denna existensfrågan bli löst av konsumerandet. Det får oss att tro att vi kan hitta oss själva och bli den man vill vara genom konsumering. Är det verkligheten? Eller bara en illusion som marknaden lurar oss med för att öka köpkraften?
Något som definierar din identitet, exempelvis etnisk bakgrund, sexualitet, hobby etc. kan ha använts av säljaren, de förpackar föremålet eller tjänsten till något som ”förstärker” din identitet och då känns det som ett måste att konsumera på grund av din tillhörighet till dessa identiteter.
Det är viktigt för oss att få uttrycka oss själva, men är det verkligen ens sanna jag som kommer fram när man väljer att klä sig på ett visst sätt eller konsumera en viss typ av produkter? Många tycker att konsumtionssamhället förstör chansen för oss att uttrycka individualitet genom att massproducera produkter som ser likadant ut för att företaget alltid följer det som är trendigt så att efterfrågan ska vara hög. Den individualitet som konsumtion främjar är oftast falsk för att vi konsumenter blir hela tiden influerade av reklam och trender utan att vi ens märker det.
Genom att inte konsumera vissa varor (t.ex. att inte köpa produkter från företag som testar på djur eller har dåliga arbetsförhållanden) så uttrycker man också vem man är som person för att det företaget inte representerar en och om man är i en krets där någonting som har med ens konsumtionsval att göra inte är uppskattad så kan det vara viktigt att visa att man tar avstånd från det. Det kan vara en av orsakerna till varför många från vår undersökning inte tyckte att det var viktigt med nya och dyra produkter för det finns stereotyper om vem man är som person baserat på vad man väljer att konsumera, oavsett om det är positiva eller negativa intryck så går det inte att undvika.
När man tittar på hur de personer i vår klass är som personer och vad de konsumerar så kan man se att de allra flesta har på sig en klädstil som de tycker reflekterar deras personlighet och identitet. Och om man tittar på resultaten av vår enkät så tycker nästan alla i vår klass att de uttrycker sig med de saker de konsumerar. Om man tittar på klädstilen i vår klass så är den inte så trendig eller populär i media. Klädstilen är vanlig i estetprogrammet och liknande kretsar. Kläderna komme ofta från second hand butiker och är ofta gamla och återvunna. I enkäten ser vi också att de flesta inte vill köpa de nyaste och dyraste sakerna. Det reflekteras i deras kläder eftersom att de inte är så trendiga och de trendiga kläderna är ofta dyra och nyproducerade.