Det man visar med konst mellan rikedom och fattigdom är framförallt med färger. Rikedom har mer starka färger och fattigdom har mer dova färger. T ex röd symboliserar makt och passion medans brun symboliserar en närhet till jorden. På kungligheter (som i detta fall är Ludvig XVI) har de satt på honom en mantel för att visa mer makt samt ett par klackskor. I arbetarklassen (som i detta fall är stenbrytarna) så visar de med att de arbetar med hackor och har på sig hängselbyxor och hatt. Man ser tydligt med att rikedoms bilden inte alls sliter lika mycket, såsom de två människorna gör på fattigdoms bilden, det kan man t ex se på deras kläder. Ludvig XVI.s kläder var hela och rena medan sten brytarnas kläder var smutsiga och trasiga. Även här kommer jämförelsen med färgerna in då blå (royal blå bl a) också symboliser en person som har mycket makt och att det är en person man respekterar. Medans mer mörka och dova kläder symboliserar en person som jobbar och sliter. Om vi även ska jämföra de olika detaljer på dessa på bilder som symboliserar rikedom och fattigdom, så kan vi konstatera att när en krona respektive spira är med i bilden så symboliserar det en kunglighet, och en kunglighet på i detta fall 1600-tal hade mycket makt och bönder och präster hade respekt för deras högre makter (kungligheter).
På 1800-talet började man måla mer realistiska målningar såsom arbetare bl a. Denna epok kallades för realismen. För att få fram de realistiska i målningarna använde man sig utav mer dova färger. Stenbrytare målningen gjordes under realismens tid och det betyder då att man började framställa målningar som mer sannolika som visar det mer vardagliga förhållandet och sammanhangen i målningar. Det visade även raka motsatsen till romantisk konst.
På 1800-talets slut började man med en ny epok, denna kallad barock klassicismen och detta var en stil med inspiration från de romerska och grekiska förebilderna. Det som återanvänds under barocken är framförallt hela formsystemet samt proportering. Syftet med målningarna från barocken är att ge åskådarna ett harmonisk kännetecken. Som man t ex kan se i målningen av Ludvig XVI.
Fattigdom Rikedom
En bra exempel på hur visar man rikedom inom konst är en målning gjort av Tiziano Vecelli a “Portrait a of Alfonso d’Avalos”. Målningen visar Alfonso d’Avalos som var en italiensk
“condottiere” som betyder en befälhavare för legosoldater under perioden från 1300-till 1500 -talet, och hans son. d’Avalos var en militär som deltog i många krig. Han krigade för
Spanien och Rom. Om man tittar på deras kläder, antar vi att de är inte fattiga, men tvärtom. Pappan är klädd i en dyrt, fint rustning med guld detaljer. Rustning hår en mörkgrå eller mörkblå färgen på målningen. Just dessa färger var de vanligaste och mest populära under medeltiden. Han har en guldsvärd som sitter fast vid bältet. Sonen är klädd i en kedjepost gjorde av en metal. Tiziano Vecelli var en jätte känd konstnär. Alla människor i hela Europa visste vem han var och vilka är hans målningar. Han specialiserade sig på porträtt och fresker. Just den där målningen har en intressant historia. Först målningen var hemma hos Alfonso d’Avalos, sedan något tid (man vet inte när) blev den transporterad till Polen. Sedan i år 1921 blev den såld till en kvinna som hette Martine- Marie-Pol de Béhague. Nu målningen är hos Réunion des Musées Nationaux. Om vi tar fram fattigdomen, då en av de bästa exemplen på det är “Judar ställde upp för mat i Przygłów” gjorde av en polsk, judisk konstnär Jerzy Fuchs under Den Andra Världskriget (ungefär år 1942). Före Den Andra Världskriget i Przygłów var det bara 52 judiska personer men under kriget nazisterka skickade där den judiska folk, eftersom den var en plats nära en koncentrationslägret som var i Treblinka. Målningen visar fattiga, ledsna, livrädda judar som väntar på att få mat. Man antar att det var deras sista “vanliga” maträtten, eftersom sen har de blivit transporterad till den koncentrationslägret i Treblinka. Man gissar att konstnären var ute på gatan och målade dessa människor. Det är den enda målningen som man kan titta på fortfarande. Många målningar gick bara sönder. Just den där målningen är inte klargjort, eftersom målare hann inte att måla den klart och han har blivit hämtad till koncentrationslägret i Treblinka. Sedan år 1942 dog han. Målningen är svartvit, detta kan symbolisera sorg, förtvivlan, rädsla eller till och med den förestående döden. Målningen är i Israel, men man vet inte om det är på något museum eller någons privat hus.
Rikedom och fattigdom är en bra område för att visa skillnaden mellan två annorlunda livskvalite. Man ser jättetydligt alla grejer som skildrar dessa två “livsstilar”. Om man pratar om måleri, då ser man skillnaden mellan färger. Fattigdom visar man med dämpade färger, men rikedom visar man med starka, livfulla färger, liksom färger som var dyra i dåtiden. Genom måleri dokumenterar man hur människor såg ut på det förflutna. De rika personer hade dyra, fina kläder på sig t.ex Alfonso d’Avalos hade en fint rustning med guldiga detaljer och Ludvig XVI hade en dyrt pålegg gjort av ett djur. Stenbrytarna hade vanliga kläder gjorda av ett billigt material, Judarna på bilden hade inte heller dyra kläder på de. Konst är inte bara målningar. Konst är det t.ex skrifter, filmer, bilder eller statyer. Det är ett jättestort område som man kan diskutera om på en jättelång tid. Det är ens kreativitet som stoppar åsikter om konsten. Avslutningsvis genom konst kan man se utvecklingen på människors liv och livets kvalite. Vi har redovisat bara de fyra, vackra målningar, men det finns mycket mer som man kan titta på, analysera och överföra ditt sinne till dessa tider.